Tack alla Kunder, Assistenter och Syskon för en oförglömlig resa!

Jag vill Tacka alla kunder, assistenter och syskon, som gjorde denna resa till ett fantastiskt minne! Tycker att det varit så trevligt att få lära känna Er och jag hoppas att vi ses snart igen. Nästa år ses vi på nya äventyr, och jag har redan fått en massa förslag på city- och badresor.  Vill även passa på att tacka för era fina foton och mail. Jag kommer att lägga upp fler foton, och jag hoppas att ni som har varit med på resan kommenterar inläggen, och berättar om hur ni tycker att resan har varit.
Vill även passa på att tacka mina duktiga medarbetare Agneta, Sophie och Ia för all hjälp under resan. Det är alltid ett rent nöje att få jobb med Dig Agneta, så det blir väl Du och jag i Barcelona även nästa år.

Jag fick ett mail från en kund som deltog på resa och jag blev så glad när jag läste det.

"Barcelona med VH

Jätteroligt att få åka med till Barcelona.

Eftersom det var första gången vi flög, var det både spännande och lite hemskt. Det har varit fantastiskt att få se så mycket, och att bada i den underbara poolen med utsikt över hela staden och havet.

Och jättefin båt åkte vi på medelhavet, men jag fick inte ligga på nätet över havet för mamma. Usch för mammor ibland.

Ett spanskt ord som jag lärde mig var La rampa, bara vi tänkte tanken så kom den fram från alla bussar. Överallt kunde jag ta mig fram.

Och jätteroligt att lära känna nya människor.

Jag vill åka på resa med VH så fort som möjligt igen.

Tack allesammans för den bästa resa jag någonsin varit på" / M

/ Detta mail kom från en skön kille, som har  en underbar mamma/

Jag vill tacka för en intensiv och fantastisk resa! När man börjat

smälta intrycken och X landat lite är det en vecka som man kan

minnas och prata om länge! Det hade knappats blivit vad den blev utan

dig, Sofie och Agneta! Vilken energi, samordning och känsla av att alla

får vara med! Det var så fint att känna det hela vägen, från första

stund i planenandet av resan och under resan.

Han visar sina souvenirer för alla och ber mig berätta om de

upplevelser han har med sig.

Dag 7 Katamaran och loungemusik

- Vilken underbar avslutning på resan.......

Sista dagen på resan valde vi att åka med en katamaran ut till havs. Hela gruppen var med och det var en skön och trevlig avslutning på veckan. Vi valde båtturen, då de spelade loungemusik och saxofon. Det var så skönt och vissa var modiga och låg och solade på "nätet". När vi åkt en stund tog de upp det stora seglet, tror att det var ca 20 m. Vi var ute och seglade ca 1,5 h och fick då se hela Barcelonas hamn och strandpromenad. Därefter gick vi ner till hamnen och avslutade med en efterlängtad middag. Då vi var mätta och belåtna tog vi strandpromenad hem till hotellet.

Dag 5/6 Sagrada Familia och sola & bada

Hotellets pool och SPA ligger på våning 13, så innan dagens aktivitet till Sagrada Familia, så passade vi på att bada och sola. Från trettonde våningen kan man se Barcelona stad och då även   Sagrada Familia.

Sagrada Familia är Antoni Gaudìs mest fantastiska skapelse från 1884 och denna kyrka kommer inte bli färdig förrän om flera år.Gaudì planerade tre fasader som skulle tillägnas Kristi födelse (som i stort sett slutfördes medan Gaudì levde), Kristi lidande (färdigställd 1976) och Kristi himmelsfärd. Det är denn sista utgör huvudfasaden som nu håller på att byggas.

Barri Gotic och Ramblan

Vaknade till ett mulet Barcelona sa den planerade strandpromenaden blev installd. En familj bestamde sig for att tillbringa nagra timmar pa stranden och vid poolen medan en annan hade sovmorgon och skulle senare besoka museer och city pa egen hand. Caroline stannade kvar pa hotellet for att ta med nagra till gamla stan senare pa eftermiddagen sa jag och en familj skulle gora gamla stan och Rambla. Bussfarden in gick lika smidigt som vanligt och val inne pa Placa Catalunya var det varmt och stralande sol igen. Vi letade oss fram till en shoppinggata for att dar strova omkring pa egen hand pa nagra timmar.

Jag och assistenten borjade var vandring i gamla stan bland tranga grander och sma butiker. Jag skulle reka vagen till Picasso-museet sa att jag hittar dit utan missoden for morgondagens eventuella besok. Som vanligt blev det en stor omvag men jag fick se stora delar av Barri Gotic som den gamla delen heter. Vi skulle ater motas vid Katedralen for gemensam promenad till den stora matmarknaden Mercat de Bouceria for lunch. Vi promenerade i mitten av Ramblan och passerade manga manskliga statyer. Bade riddare, en kvinna i guld, en laste en bok och en huvudlos man med huvudet pa bordet. Har kan man ocksa kopa undulater, blommor, vykort, vaskor och prylar. Det ar en upplevelse att bara vara har. Vi rullade in i saluhallen och mottes av frukter upplagda i perfekta pyramider, dofter av fisk och diskar med fladda kycklingar och kaniner. Och har tankte vi ata en sen lunch. Lunchtrangseln var stor trots att klockan var 15.30 sa vi fick ta oss utanfor saluhallen och hittade vi en restaurang med lediga bord ganska snabbt. Jag tipsade om den spanska omeletten med potatis sa det blev valet for dom flesta. Tyvarr forstar man aldrig hur stor eller liten en portion ar och den har gangen var den tyvarr sa liten att den inte ens fanns med pa menyn! Det gick snabbt att mumsa i sig omeletten och vi kanske inte blev riktigt matta  men vi klarar oss nog hem till hotellet.

Det blev lite mer shopping pa Ramblan och vi motte en annan familj i gruppen innan vi tog bussen mot hotellet igen. Det borjar kannas i kroppen och knoppen efter alla intryck sa det blev siesta for oss som varit ute pa turne.

/Agneta

Dag 4 Akvarium med hajar

Idag var det dax att se alla 11 000 tropiska fiskar och hajar som simmar runt i 21 ton vatten. Närmare än så här lär man nog inte komma en haj. Förrutom livet i tankar som visas i 21 tankar, är nog den 80 m långa hajtunneln dagens höjdpukt, så häftigt!! På kvällen valde vissa  deltagarna att åka till stan med Agneta, medan vi andra åkte till hamnen och åt goda choklad efterrätter, mums..

Dag 3 Zoo

Dag 2 Turistbuss och linbana

Vi började fredagen med att åka turistbuss, som går precisfrån hotellet. Denna dag var målet att komma till linbanan, så det blev dengröna turen. På vägen med bussen passerade vi Passeig de Graci. och olympiastaden, Här var det OS, tror det var 1992?

Linbanan är anpassad, så alla kommer ombord. Väl framme på toppen är det utsikt över hela Barcelona, helt otroligt,. Många bilder togs

Därrefter blev det bussen vidare till Maremagnum, där vi åt tapas. Dock är de så små, så man får ju lov att beställa en massa oljigt bröd

Efter denna utflykt tog vi bussen till hotellet och många valde att bada och slappa vid hotellets pool. Med utsikt från 13 våningen över hela Barcelona, så kan man ej klaga på att man njuter av att vara i Barcelona.

Agneta bloggar/Hola Barcelona

Vi samlades i receptionen kl 9.00, dar jag skulle svara pa ev. fragor. Den enda fragan, angaende dricks, kunde jag inte svara pa. Men Sofie och Caroline hade koll pa laget. Ar mat och service sa dar valdigt-valdigt god och bra kan man ge 10% i dricks annars ingar det.

En guidad rundtur med turistbussar star pa dagens program och dom som ville med kunde kopa rabatterade biljetter i receptionen. Halva ganget bestamde sig for att aka med pa bussen och andra halvan ville gora saker pa egen hand. Kul med egna initiativ !

Frukost bestalldes i kopcentret  och det blev kaffe Americano, te, apelsinjuice och olika sorters mackor for oss alla. Gor man misstaget att bara bestalla kaffe, blir man bade besviken och fattig om man ar van att dricka en balja kaffe till frukost. Har far man da in en liten espresso. Kaffe Americano kan bestallas bade dubbel och trippel och ar espresso utspadd med varmt vatten. Nagon hittade ett Starbucks sa dit gar nog de flesta kaffedrickare i morgon bitti. Ni vet: svenskar och deras kaffe.... :)

Nu  var det sa dags for rundturen med buss. Alla tre rullar kom med pa samma buss. Efter nagra hallplatser bytte vi fran grona linjen till den bla. Horlurarna pluggades in, kartor slogs upp och sa startades rundturen. Jag, Sofie och Caroline berattade det vi visste om dom olika sevardheterna vi passerade och framfor allt visade vi Ramblan och dom olika shoppinggatorna. Gissar att flera kommer att atervanda dit under veckan. Vi bestame att kliva ur vi Olympiastadion for att stracka pa benen och ta en promenad till linbanan. Det borjade bli valdigt varmt ute och som tur var hittade vi en kiosk utanfor stadion sa dar blev det bade glass, vatten och salta chips.

Det blev en spannande och lyckad tur i linbanan upp till fortet med en fantastisk utsikt over Barcelona. Nojda efter aventyret satte vi oss pa bussen for att ata lunch nere vid hamnen. Dar blev det fritt val av restauranter sa vi bestamde oss for att atersamlas vid busshallplatsen en timme senare. Nagra av oss at Tapas och fick erfara att det ar sma, sma ratter sa det galler att bestalla manga for att man ska bli riktigt matt.  Sa nu vet vi att man far det man bestaller. Vill man ha potatis och gronsaker sa maste man tanka pa att bestalla det ocksa. Min erfarenhet blev en kraftig insulinkanning sa det var bara att ata druvsocker och satta sig pa forsta buss tillbaka till hotellet. Tur att bussarna gar ofta. Jag avslutade min arbetsdag i sangen medans resten tog siesta innan middagen.

Saludos amigos

/Agneta

Dag 1 Barcelona med ett härligt VH team

Äntligen har det blivit dags att åka till Barcelona! Kunder från hela Sverige har valt att följa med på denna resa till Europas metropol, Barcelona!  Barcelona är en av mina favoorit städer och jag besöker staden ofta. Vi kommer att publicera en blogg med mycket foton om vad som händer under veckan. Skall även försöka få våra kunder, assistenter och syskon att skriva några ord. Torsdagen den 6 augusti samlades vi på Arlanda och då hade vissa rest inrikes från Landvetter och Umeå. Klas fanns på plats på Landvetter och och Agneta på Arlanda och hälsade våra kunder välkomna.

Flygresan gick väldigt smidigt. Väl framme tog vi taxi till hotellet och vi bor på ett design hotell till bra pris i centrala Barcelona.Vi har havsutsikt och vissa bor på 17 våningen, så högt

Jag har tagit med mig Sophie på resan, som ofta är med VH team på resor och event.

Agneta bloggar

Arlanda-Barcelona

Sa kom vi, fran olika hall i Sverige till Arlanda for att paborja annu en VH-resa. Den har gangen ar det storstaden Barcelona som ska fa besok av 17 forvantansfulla och glada VH-resenarer.

Incheckningen av bagage och hjalpmedel gick bra och eftersom alla var hungriga blev det lunch pa en av restaurangerna pa Sky City. I Security blev det lite sniffande pa rullar och hjalpmedel och min rullstol var for bred sa jag fick en egen snygg och trevlig sakerhetsvakt som tog mig till ett annat rum dar jag blev visiterad och godkand. Nar alla kommit igenom fanns det tid for tax-free-shopping och toabesok innan vi skulle boarda planet. Eftersom vi satt utspridda i planet hann vi inte prata sa mycket med varandra men alla hade fatt en mapp med program och kartor att studera under resan.

Pa Barcelona flygplats slog varmen emot oss

Transport med taxi till hotellet gick bra men har betalar man visst extra for bagaget sa taxan blev lite olika for oss alla.. Kort efter det var det dags for var informationstraff med presentation av programet och alla deltagare. Eftersom vi ar i Spanien blir det lite "manana" over det hela och tidsplaneringen. Trotta men jattehungriga gick vi i samlad tropp till terassen utanfor kopcentret alldeles intill och som ni vet ar det alltid spannande att bestalla in mat nar man inte vet vad det ar for nat pa menyn. Men vi lyckades bli matta allihopa och planboken blev tomd pa sina forsta euros.

Sen var det antligen dags att krama kudden i ett val luftkonditionerat rum. Brrrr.....

Barcelona bloggen kommer att uppdateras den 19 aug

Vi har haft en fantastisk vecka med VH gänget. Jag håller nu på att uppdatera bloggen och väntar på foton och kommentarer från våra kunder och assistenter. Ser framemot en mycket informativ blogg i slutet av vecka. Se gärna filmen som Sophie har gjort!

Bildspel från Barcelona!

Klicka här för att se bildspelet från resan!
(Du behöver quicktime eller liknande mediaspelare installerat för att kunna titta på filmen)